Afscheid van Viñales

19 april 2018 - Vinales, Cuba

S’ Middags bezoeken we de Mural de prehistoria, de schilderij omvat een enorme rotswand van 180 m breed en 120 m hoog en is ooit geschilderd door een leerling van de Mexicaanse schilder Diego Riviera in opdracht van Fidel Castro,en gaat over de geschiedenis van de evolutie, eerst de amoebe, dan de dinosaurus en dan de homo sapiens!we rijden verder naar de Cueva del Indio,de bekendste van de talrijke grotten,in Viñales,de rivier San Vincente stroomt hier door heen, Van de 4km is slechts 1km te bezichtigen,eerst maken we een mooie wandeling en dan varen we 300m met een bootje door de tot 130 m hoge grotten, het mooiste stukje is wanneer we door de rotsen ineens naar buiten varen en omringd worden door groen!Op de terugweg rijden we door het prachtig landschap , sprankelend groene bomen, sinaasappelbomen en tabaksplanten, Cuba is verwend door moeder natuur! De vooruitgang heeft dit platteland nog niet aangetast,hier wordt het suikerriet nog gekapt met machetes door de zogenaamde machetos,mannen met strohoeden en een sigaar in de mond die je gemeend hartelijk begroeten , savonds genieten we op het kerkplein weer van de altijd aanwezige cubaanse muziek en de lekkere piñas coladas,die je bij de diverse kraampjes kan kopen voor slechts 1 cuc, elk krasmpje heeft zen eigen geheim ingredient, dus we moeten heel wat proeven....Savonds eten we lekkere tapas in 1 van de vele gezellige restaurantjes! We bestellen weer naar europese normen elks 2 tapas en beseffen al snel dat dit weer veel te veel is, 1 ding is zeker in Cuba wordt je als toerist nog echt verwend!Met een beetje tegenzin nemen we de volgende dag afscheid van Viñales, waar iedereen savonds al schommelend op zijn “balance” (schommelstoel)geniet, waar geen enkele voordeur op slot gaat , waar iedereen elkaar vertrouwd, waar je helemaal tot rust komt door de kalmte en een zekere levensstandaard die in dit dorp heerst,het leven is hier mooi....