Cafe y tabaco

19 april 2018 - Vinales, Cuba

Vandaag gaan we vroeg op pad! Vroeg wakker worden en ontbijten met uitzicht op de vallei en de mojotes is indrukwekkend!In het vroege licht zie je allerlei tinten goen!We lopen langs gekleurde huisjes met achtertuinen vol guavebomen en yuccaplanten het dorp uit,we lopen de vallei de silencio in, het is 9.00u en reeds broeiend heet,het is hier zo stil, er zijn geen verharde wegen , de rust is hier voelbaar en bijna tastbaar,we zien de kalkrotsen verijzen uit de rode aarde , de vallei is door UNESCO bestempeld als werelderfgoed, onze gids laat ons kennis maken met de verschillende lekkere inheemse fruitsoorten,zoals de guavevrucht, ik ben helemaal verslaafd aan het verse fruitsap dat hier van gemaakt wordt, de plaatselijke boer geeft mij enkele zaadjes maar ik vrees voor de oogst in Belgie! We zien hoe de stammen en bladeren van pijnbomen worden gebruikt om huizen te bouwen en het wit uit de rotsen om ze te witten!We stoppen bij een boerderijtje en zien hoe koffie geroosterd en gebrand wordt, we proeven van lekkere straffe cubaanse koffie, we lopen verder door velden van mais, zwarte bonen en maniok, hier bewerken de boeren hun land met ossenkarren! We stoppen bij bomen  met zwarte besjes, deze zaadjes worden gebruikt voor sambaballen.Na een tijdje komen we aan een tabaksplantage, tabak is een arbeidsintensief gewas!In de donkere droogschuren tot aan de nok gevuld met bruine en gele tabaksbladeren ruikt het zoetig!We krijgen uitleg  over het fermenteringsproces, het rollen en snijden van de sigaar,in tegenstelling tot de fabrieken wordt hier alles handmatig gedaan wat de kwaliteit waarborgd!Ongeveer 4 maanden na het zaaien van de eerste tabaksplant worden de grootste bladeren geplukt,ze worden samengebonden opgehangen in de droogschuur en vervolgens 8 weken gedroogd,daarna begint het fermenteringsproces, in een met palmbladeren gemaakte kist word er zoals een lasagna te werk  gegaan, eerst de bladeren, dan de vloeistof en dan weer bladeren enz, in tegenstelling tot de fabrieken is de vloeistof hier niet alleen  water  maar een mix van kaneel,honing,anijs, ananasschil,limoen en de bekende “vitamine R”, waarmee ze hier rum bedoelen!Een jaar blijt dit onaangeroerd en dan worden de bladeren geselecteerd op kleur en  dikte, de lichte onderaan  en de donkete dikkere  bovenaan en kan het rollen beginnen!De nerven waar de nicotina in zit   worden wel eerst weg gesneden.De planters moeten 90% van hun omzet verkopen aan de regering, 10% is voor eigen gebruik of verkoop aan toeristen, de regering betaald 40 CUC voor 50 kg, dit zijn ongeveer 1000 sigaren, die met merkbandjes tussen de 8 en de 25 CUC worden verkocht,elke 50 kg kost ons een arm grapt de planter! Nu mogen we ook onze gerolde sigaren roken , voor een niet meer roker proeft dit best lekker en we kopen een dozijn voor 25 CUC, 1 voor elke maand ......wanneer we terug door de vallei naar het dorp wandelen hebben we er een wandeling van bijna 5 u opzitten