Het luxe Varadero

20 april 2018 - Varadero, Cuba

Naar Varadero, onze laatste stopplaats,we  rijden op de autovia Havana en verwonderen ons weer over het aantal lifters, voetgangers en fietsers op de weg, aan elke brug staan 10tallen lifters, dit is dan ook een normaal vervoermiddel in Cuba,Cubanen zitten als haringen op elkaar in laadbakken van camions gepropt, camions die enorme rookwolken nalaten,iets wat in Belgie ondenkbaar zou zijn, Frans is al goed gewoon aan de niet afgetekende  rijstroken en manoeuvreert behendig als een echte Cubaan zigzaggend over de weg de vele putten vermijdend!!we rijden via de bacunayaguabrug , dehoogste van het land met een prachtig uitzicht  aan de ene kant over de zee en aan de andere kant over de vallei! We rijden Matanzas binnen, hier hangen enorme cubaanse vlaggen aan gevels en gebouwen, we denken aan een feest ter  ere van de nieuwe president, maar we zien ook weer slogans aan bijna alle gevels “yo soy Fidel” en “Hasta siempre commandante Che”, we vragen wat er aan de hand is en het blijkt dat op 19 april de overwinning van de varkensbaai gevierd word,de mythe blijft duren.......we volgen de kustweg die rechtstreeks leid naar het langwerpige schiereiland Varadero dat omzoomd wordt door 20 km lang zandstrand, Varadero is 1 van de bekendste badplaatsen ter wereld! De grootste toeristische trekpleister van het land, hier komen meer dan 1 miljoen toeristen per jaar!Voor vele toeristen de cubaanse versie van het paradijs met gigantische hotels,lanen met palmbomen, pizzerias en rapido snacks , zijstraatjes met mooie recent gerenoveerde huisjes,paard en kar maken plaats voor de toeristenkoets, De oude Amerikaanse classieke taxis voor gewone geel/zwarte ,Strandgangers in strandkleding en pak en zak lopen de avenida over naar de kust! Met een beetje weemoed beseffen we dat we het echte ongerepte authentieke Cuba achter ons gelaten hebben! Onze casa is een mooi huisje met kleurrijk geschilderd meubilair en een lieve gastvrouw, , we hoeven  slechts de straat over om te genieten van het wit zand en de azuurblauwe smaragdgroene zee! Het mooiste strand van Cuba en dat maakt veel goed! We ruilen onze auto ln en plots voelen we ons niet meer reiziger maar doorsnee toerist tussen de massa,We genieten van een ander Cuba nu, 2 dagen relaxen op een prachtig strand,we zijn zelfs getuige van een  strandhuwelijk,genieten van de gastvrijheid van Lola die ons weer verwend met het tipische overvloedig cubaans ontbijt, gesneden fruit waar we thuis een week van eten, pannenkoekjes,eitjes, toast met gesmolten kaas, te veel  om op te noemen,in de nammidag kuieren  we op het eerste ambachtelijk marktje dat we tegenkwamen,met massas prullaria,, houten voorwerpen, manden en hoeden gemaakt van palmbladeren,tipisch katoenen hemden en de eeuwige Tshirts van Che! Hier wandelen we ook weer naar het ziekenhuis,, het is D Day, na 7 draadjes mogen de draadjes eruit! Ik beland weer in een precies net opgericht veldhospitaal, en ben benieuwd , wat ik moest doen om geen litteken te hebben was 5 x per dag de wond wassen met water en gewone zeep, the old fashion way, en wonder boven wonder , er is niets te zien als de draadjes eruit zijn! Ik vraag wat ik moet betalen? Nada mi amor!!!! Zo das netjes gedaan....en ik heel tevreden... We wagen ons  zelfs aan een ritje op de toeristenbus, dit is eigenlijk meer een   op en off stop voor  de vele luxeresorts en golftereinen! Niet echt ons ding hier!Savonds zoeken we de wifi hotspot en belanden aan de hotspot van Varadero, la casa de musica, waar de elite samen komt om naar life muziek te luisteren, sjieke cadilacs,pontiacs en buicks  rijden voor, kortgerokte vrouwen met torenhoge hakken en mooi opgemaakte mannen komen hier flaneren en genieten van cuba libre en musica, een grote donkere kleerkast aan de deur leid alles in goede banen, dit is duidelijk niet alleen de wifi hotspot!!!Weer een ander aspect van Cuba zien we hier!Maar geef ons toch maar de authentieke sfeer van Havana,Trinidad en Santiago waar het leven is zoals het is