In het spoor van Che

11 april 2018 - Santa Clara, California, Verenigde Staten

Smorgens ontbijten we samen met een nederlands koppel, een plastisch chirurg en hoofd van het brandwonden center in Utrecht! Vriendelijke mensen zonder kapsones, we wisselen gegevens en tips uir, zij vertrekken naar santiago en gaan naar Trinidad en wij omgekeerd! We rijden via Santa Clara, Santa Clara is een pelgrimsoord voor “Che”  fans over de hele wereld, hier beleefde hij zijn grootste triomf en liet hij en zijn kameraden de trein met Batista soldaten ontsporen! , we bezoeken de “tren  blindado”een monument om dit te herdenken, in de wagons zien we wapens en munitie ,de wagons en de bulldozer van weleer staan er nog steeds en ook de treinsporen zijn nog in gebruik!We zetten onze wandeling verder en drinken een “cafecito”in “ de kroeg” van de revolutie waar  verschillende originele brieven en fotos van Che en Fidel de muren sieren.we stoppen bij het provinciehuis waar Che na de overwinning op 1/1/59 woonde, voor het gebouw staat zijn beeld, het kind in zijn armen moet zijn droom over de nieuwe mens symboliseren en op de schouder bevind zich een kleine Don quichot te paard,   Daarna verpozen we de rest van de namiddag in het zonovergoten stadspark “Parque Vidal “ en genieten op de trappen van het Teatro van een Cubaans bandje, tijd om naar onze casa te rijden, we komen in een groezelig druk straatje en achter de kleine gevel bevind zich een prachtig antiek pand , onze stop voor de nacht,  We drinken voor de 1ste maal in Cuba lekkere rode wijn en eten een heerlijk kreeftje, en dromen weg in de grote antieke kamer....