Rum,rumba en combo in Santiago

9 april 2018 - Santiago de Cuba, Cuba

Vlotter dan verwacht bereiken we onze casa, Casa Roma,een koloniaals mooi huis uitgebaat door Gianni en Niurku, een lief koppel, hij Italiaan, zij Cubaanse,vers fruitsap staat klaar op het mooie dakterras,alsook een hele mooie art deco kamer,even later trekken we de stad in,het centrum is omgeven door lange stegen, onze straat, Calle Padre Pico is bekend om de trappen die de boven met de benedenstad verbinden en waarop de inval van Fidel Castro plaatsvond en velen  sneuvelden, we  wandelen door het parque Cespedes, , de kathedraal en het raadshuis waar op het balcon op 01/01/59 Fidel Castro de overwinning van de revolutie uitriep,hier ging hij naar school en voerde hij zijn strijd tegen het toenmalig leger!Voor elke Cubaan blijft de wereldberoemde alleenheerser een held, de Robin Hood van de derde wereld,de vader van de guerillenos , hij is hier nog steeds een levende legende,gaf hen  gratis onderwijs en gezondheidszorg, zette een alfabeteringsprogramma op touw en maakte een einde aan rassendiscriminatie, hij gaf ons vrijheid klinkt het uit elke mond! Cuba Libre! En daar wordt niet enkel de coctail mee bedoeld! We wandelen voorbij  Casa grande dat de klasse van de epoque stijl uitstraalt,voorbij het bacardi museum,en bereiken de haven  via de brede boulevard,we zien het mooie blauw van de baai en talrijke pelikanen, een mooie plek om een cuba libre te drinken!Overal klinkt muziek, de levensader van Santiago,de bakermat van vrijwel alle Cubaanse geres,Rumba,salsa,combo,chacha en trova,hoe kan het ook anders maar we geraken aan de praat met Lena en Alberto, een salsaleraar, hij geeft ons de raad een fles rum en fles cola te bestellen wat in prijs overeenkomt met 2 cuba libres, al snel leven we ons weer in en gaan verder op stap met dit koppel en onze fles rum en cola,hier wordt er op straat gedanst gegeten en gedronken! We delen een metalen beker en dansen en genieten, musica y rum , para olvidar, om te vergeten, klinkt het!De volgende dag ontbijten we uit Italiaans porselein en neemt Alberto en Lena ons op sleeptouw, We bezoeken het museo historico 26 de julio,het museum is het op 1 na grootste militaire bastion van Batista geweest,het werd op 14/07/53 door 79 rebellen onder leiding van Fidel aangevallen wat in een ramp eindigde,we zien documentatie en fotos waarop te zien is hoe in opdracht van Batista gevangenen werden dood gemarteld,beelden  te gruwelijk om fotos van te maken! We zien de plaatsen waar de kogels zijn doorgedrongen, tegenwoordig is in de kazerne een school ondergebracht,na deze zware kost trekken we naar Calle Herederia,waar we in casa La Trova genieten van de locale Cubaanse muziek,algauw swingen Cubanen en toeristen er op los en Alberto laat wat graag zen danskunsten zien,Er wordt gezegd dat hier regelmatig leden van de “Buena Vista Social Club optreden maar dat geluk hebben we niet,Na de show nemen we de auto, drinken op een tipische cubaanse ranch, bier “el presidente” gemaakt na de dood van Fidel ter herdenking,elke zondag is er in deze wijk een rumba festival,op het bizar beschilderde binnenplein , muren tonen afbeeldingen van goden,spreuken en bezweringen, een mix van voodoo,Dali en Picasso, , , swingen de temperaturen pas letterlijk de pan uit,als bezetenen worden hier trommels bewerkt in een ritme dat steeds sneller gaat!De toeschouwers , cubanen gekleed op zen zondags bewegen ritmisch mee, ,Dit is 1 groot feest! Jongens met rastakapsels, kortgerokte meisjes,de biertjes, rum en mojitos maken de sfeer nog broeieriger! De sfeer hier is heel gemoedelijk,, op al die dagen hebben we in geen enkele stad 1   schermutseling of enige vorm van  agressie gezien!We bedanken Alberto en Lena ons de stad te laten zien door het oog van de cubaan en besluiten de mooie dagen in Santiago met een lekker huisgemaakte Italiaanse maaltijd op ons prachtig dakterras, savonds trekken we nog even naar het het wifi  stadsplein en lopen we Nin uit Bangkok nog tegen het lijf wat een leuk weerzien....