De weg naar Trinidad

11 april 2018 - Trinidad, Cuba

Sochtends rijden we nog langs het mausoleum waar de stoffelijke resten van Che  Guevara opgeborgen liggen, van ver zien we het indrukwekkende monument waar bovenop een kolosaal beeld in brons prijkt van Che in gevechtstenue  en geweer, binnen moeten we fototoestellen en gsms afgeven,petten en hoeden af en uit eerbetoon vraagt men ons om in stilte de grafnis te aanschouwen, elke dag wordt er een verse bloem gelegd en er brand een eeuwig vuur, indrukwekkend! In het museum zien we fotos van de kinderjaren en jeugd en persoonlijke bezittingen en spullen van Che! Toch een beetje onder de indruk zetten we onze tocht verder richting Trinidad, we rijden via de Toppes Collantes, een groen berggebied op een hoogte van1000  meter,we zien vele koffieplantages en betreden de uitgestrekte valleiValle de los Ingenios, waar meer dan40 suikerrietmolens hebben gestaan, Dit gebied staat samen met Trinidad onder Unesco bescherming We rijden door provinciale wegen , het vee op de boerderijen bestaat voornamelijk uit koeien,die dienen voor de melkproduktie,rundsvlees is op cuba verboden,koeien dienen enkel voor melk en kaas, de graslanden worden afgewisseld door kilometers lange suikerriet plantages, in het suikerland kan je overal “ guarana” drinken , sap van de caña,de lange rietstengels gaan in een machine die het sap eruit perst! Een betere dorstlesser voor een paar peso is er niet!We bereiken Sancta Spiritus,we zien de wachttoren van Manca Iznago die destijds diende om de slaven te bewaken en het voormalig plantagehuis,bij verschilkende standjes kan je handgemaakte poppen, tafel en bedlinnen en triest uitziende slavennbeeldjes  kopen !Plantages,plantages ..... zover het oog rijkt! de vruchtbare grond en gunstig klimaat vormen de beste voorwaarden voor bloeiende landbouw,ze zwoegen niet meer voor de buitenlandse grootgrondbezitters maar ploeteren voor zichzelf want zij zijn het volk vertellen ze trots! Maar ook hier weer hetzelfde verhaal,het aanzien van de boeren is dankzij de revolutie ontzettend gestegen maar wegens het embargo is het werk dubbel zo hard, er is  een enorm tekort aan moderne landbouwmachines en het werk moet dus gedaan worden met kar , paard, ossen en zeis! Maar..... geen enkele kapitalist profiteert nog....als vakantieganger kom je dus nog steeds gigantische propagandaborden tegen,!ze getuigen van de sociale verworvenheden van de revolutie, maar ook om de strijd om de vrijheid en de heldendood van hun vaderland, alsof cuba nog steeds in oorlog is en wie is dan de vijand??Al decenia lang de VS met hun handelsembargo..... , we stoppen aan een mirador en bekijken het geweldige zicht op de vallei en rijden dan de poorten van het koloniale Trinidad binnen