Playa Larga, el paraiso

16 april 2018 - Playa Larga, Cuba

sochtends  wandelen we in de oude stad, Parque Jose Marti is de blikvanger van de stad met de prachtige grote kathedraal, het mooie teatro en colegio! En El capitolo een miniatuurversie van het capitool in Washington! Aan het pond zien we in de verte het Castillo de Jagua , een mooi ford met mooie koepeltorens  ooit gebouwd als uitkijkpost tegen de aanvallen van piraten! Na de middag vertrekken we naar Playa Larga eenbaai aan de zuidkust van Cuba!Op de weg naar Playa Larga bevind zich de bekende varkensbaai, waar de VS ooit onder leiding van de CIA een mislukte inval deed in een poging het bewind van Fidel omver te gooien, doch er waren maar 20000 slecht uitgeruste boeren nodig om deze invasie te stoppen! Verderop de weg wijzen gedenkstenen ter ere van gevallen Cubanen! De weg naar de varkensbaai is echter afgesloten daar deze tijd miljoenen krabben de tocht  dwars door Cuba van de kust naar het bos maken om te paren, een griezelig tafereel, we zien hele legers van gele, rode en zwarte krabben massaal de straten oversteken, ze richten veel ravage aan aan de autobanden en de huizen van de omwonenden, velen halen ook de overzijde nooit!We rijden door Cenaga da Zapata , een schiereiland in de vorm van een schoen , het grootste moerasgebied van de Caraiben, met mangroven,zeekoeien,amfibieen en vissen! We paseren een krokodillen ranch waar deze dieren beschermd leven, het dorpje Playa Larga  is piepklein en buiten enkele casas particulares en enkele restaurantjes  en barretjes is er niet veel te zien! Bij het binnenrijden staan grappige koks met hoge koksmutsen dan ook al op de straten met hun menukaarten te zwaaien....we bereiken onze casa aan de rand van de baai met uitloop op het paradijselijk strand!We luieren,we genieten van zon,zee,strand, barretjes, piña coladas en life muziek onder de sterrenhemel! Sochtends en savonds maken we een wandelingetje naar het kleine dorpspleintje waar een wifi coctailkraampje  staat en de locals samen zitten met de gsm inde hand...smorgens is hier veel bedrijvigheid en worden de kleine winkeltjes bevoorraad met rijst, petatjes, fruit, water enz door paard en kar,we brengen een bezoek aan de cueva de los pesce, een poel die met de zee verbonden wordt door een systeem van ingestorte tunnels , frans waagt zich aan een zwem en snorkelbeurt en ziet dan ook een indrukwekkendheid van tropische vissen! We genieten van zons op en ondergangen....het leven is hier mooi en puur .... la pura vida!