Aankomst in Havana

4 april 2018 - La Habana, Cuba

Na  een lange dag en vlucht landen we in Havana,het begin van ons Cubaans avontuur, we merken dadelijk dat de tijd hier is blijven stilstaan,,de luchthaven met ooit witte, maar nu vergeelde tegels en rode muren straalt een kille sfeer uit en zeker geen overbodige luxe, men krijgt hier eerder een refter gevoel , met guardias aan houten tafeltjes, mannen bruin en breed als kleerkasten in kaki uniformen, vrouwen in dito mantelpakjes met netkousen en naaldhakken handelen kordaat maar vriendelijk onze reisdocumenten af ! Buiten staan taxichauffeurs in de meest opzichtige  amerikaanse oldtimers te wachten! We worden door Jamal in een knalgroene piepende en krakende Ford Chevrolet naar onze casa particular gebracht!Jamal is afgestudeerd fysicus maar met de taxi  en fooien “ de informele markt” verdient hij meer.Eso es la vida zegt hij, , mijmerend over een beter leven maar toch opgewekt en chauvenistisch  om wat hij heeft en op zijn land.In cuba bestaat geen gewoon leven,je moet slim zijn besluit hij! We rijden door het historisch centrum met zijn karakteristieke koloniale architectuur het verleden ligt hier letterlijk op straat,veel gebouwen verkeren in zeer slechte staat , en zijn zelfs vervallen! Met de raampjes open ruiken we in de smalle straatjes een mengelmoes van stof en steengruis, de locals hangen op straat,ouderen zitten binnen maar met ramen en deuren open wonen ze letterlijk op straat, het lijkt wel een piepshow! We zien ook kamers en trapgangen vol puin en daar tussen de bewoonbare zitkamers en keukens, De restauratie van Havana Vieja is een feit maar volgens Jamal  is het project te laat en gaat het te traag.we zien een prachtig koloniaals pand dat op instorten staat, de meeste gebouwen wachten op een opknapbeurt, balkons worden vaak gestut! We zien   een patio vol puin,achterin telt het gebouw 34 voordeuren, er wonen ruim 100 mensen verteld Jamal, tussen de bouwmaterialen springen kinderen in het rond, het is ondertussen 22u en de bouwvakkers zijn ook nog steeds aan het werk, , lassen en ijzer zagen op de “old scool way” , daartussen maneuvreren amerikaanse klassiekers en lelijke ladas zij aan zij, cocotaxis, fietstaxis en straatventers beheersen het straatbeeld! We horen op elke hoek van de straat, rumba, salsa , reggeaton .... de cubaan blijft lachen en dansen.... en met eigen middelen proberen de mensen hun levensomstandigheden te verbeteren! Respect! Ik vraag wat het gemiddeld maandloon is 300 cubaanse peso is omgerekend 14 euro ! En toch hangt hier een gemoedelijke en relaxte sfeer, we komen aan bij onze casa, als we uitstappen komt de zwoele warme lucht, de geur van oude diesel van nog oudere autos en de salsamuziek uit de autoradios ons tegemoet, Oscar onze gastheer wacht ons op en we beginnen aan een beklimming op een ijzeren draaitrap naar 2 hoog in een oud appartementsgebouw waar onze kamer zich bevind, proper maar simpel,meer moet dat niet zijn, na een babbeltje , een refresco en een frisse douche vallen we tussen het geroezemoes vanuit de trappenhal in slaap benieuwd wat deze stad bij daglicht te bieden heeft ....