Kuieren in Havana

4 april 2018 - La Habana, Cuba

2 dagen Havana, hoe zal ik het omschrijven? We genieten smorgens van een uitstekend ontbijtbuffet in een tradionele bar, fruit, pannekoekjes, eitjes,empanadas enz, we worden bediend door vriendelijke jonge garcons, heel leergierig, we leren hen op 2 dagen enkele nederlandse woordjes en ze zijn verwonderd dat een belgische spaans spreekt,na het ontbijt wordt het 2 dagen verkennen, We lopen langs de mooie plazas,Plaza Vieja, Plaza de Armas, Plaza de Cathedral en Plaza de San Fransisco,deze 4 pleinen worden “de kilometro de oro “ genoemd , we wandelen door de 2 autovrije verbindingsstraten, waar we om de 100m stoppen om naar cubaanse muziekgroepjes te luisteren, we zien kerkpleinen en forten uit de 16de eeuw,kathedralen en voorgevels uit de17de en 18de eeuwse barok! In de dag verbazen we ons nog meer over het verval, gekleurd wasgoed op de  met cubaanse vlaggen versierde balcons veraad dat er daadwerkelijk mensen wonen achter de bouwvallige gevels en traphallen,.Schril is het kontrast met de gerestaureerde hotels, dit zijn prachtige koloniaalse  paleizen met prachtige patios, we stappen het Hotel Ambos Mundos binnen , en de oude lift brengt ons naar het dakterras met een prachtig uitzicht over de stad, we nemen een kijkje in de kamer waar Hemmingway jaren verbleef tijdens zijn verblijf in Cuba,we zien hoe de wereldberoemde schrijver hier leefde van 1940 tot 1960, en zijn boeken schreef op een oude typemachine!Het hotel erfde veel van zijn bezittingen en de kamer is dan ook een klein museum met prachtig dakterras en mooi uitzicht over de stad!We drinken een Daquiri, in la Floradita, waar de Daquiri uitgevonden is en wat ook 1 van de stamkroegen van Hemmingway was( klein detail, Hemmingway had 57 katten, een man naar men hart!) Onder de indruk van gerestaureerd kapitalisme en vervallen kapitalisme verpozen we regelmatig in de schaduw van de vele bars, op een terraske waar de zoveelste lekkere mojito een feit wordt, de rietsuiker wordt hier vers geperst wat hemels smaakt!We maken een ritje in een cocotaxi en rijden op de Malecon , de kilometerslange boulevard strekt zich in al haar glorie  voor ons uit,de weg en de baai baad in fel blakend  licht, om savonds over te gaan in rode oranje en paarse vegen, we zien muzikanten gewapend met gitaren, saxofoons en flessen rum,verliefde stelletjes,vissers,en jongeren die zich wagen aan een sprong op de rotsen en zo het water in duiken, straatventers met kleine zelfgemaakte  barretjes die met plezier lekkere coctails mixen,we bezoeken het rummuseum en leren alles over Havana club en genieten van de lokale rumcoctail, canchanchara, rum,limoen en honing, savonds pikken we een leuk restaurantje uit en genieten van de traditionele gerechten, arroz negro en zeevruchten,we drinken een slaapmutsje in de bekende bar “ la bodeguita del medio, waar de vele namen op de muur je doen terugdenken aan de vele beroemde stamgasten, , de bar is beroemd vanwege de spreuk boven de tapkast “ mi mojito en “la bodeguito” y mi daquiri in “ el Floridita”, getekend Hemmingway” !we lopen over kinderkopjes en springen regelmatig opzij voor de vele fietstaxis en oldtimers, invloeden van buitenaf zijn zeer beperkt, hier is Geen MC Donalds geen winkelketen en geen schreeuwerig reclamebord te bespeuren!2 dagen Havana, een mengelmoes van verbazing en amusement, een stad om nooit te vergeten.....muziek en rum is het hart van de stad , waar Fidel en Che alsook Hemmingway terug tot leven komen, we bezinnen ons over het feit dat vele cubanen in schokkende omstandigheden leven, woningen die eruit zien alsof ze klaar zijn voor de sloop, , achter geopende huisdeuren, vervallen trappenhuizen en trappen zonder leuningen, sommige huiskamertjes zijn kleine winkeltjes, brood, rum, eieren alles wordt verhandeld, of kleine nagelstudiootjes en kappers, 100 jaar terug in de tijd! Gelukkig kent de cubaan acrobatische overlevingstechnieken,Hun vrolijke aard,levenslust,en een onvergelijkbare kunst om gezelligheid te creeren zorgen voor een geweldige sfeer! De cubaan staat altijd met de glimlach klaar, elke cubaan zegt, we hebben het niet makkelijk maar niet slecht, gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, en eten, meer hebben we niet nodig en het kan alleen maar beteren besluiten ze,.... stof tot nadenken.....