De parel van Cuba

13 april 2018 - Trinidad, Cuba

Het koloniale trinidad wordt ook wel de museumstad van de Caraibische Zee genoemd , onze casa is gelegen in 1 van de vele kleurrijke straatjes, we worden hartelijk welkom geheten , in de  kamer vinden we zelfs een kadootje , een leren armbandje voor ons beiden van Cuba!We wandelen door de keienstraatjes , oude mannetjes spelen domino op straat,de sfeer is bijna niet te omschrijven, soms lijkt het of je life toeschouwer bent van een film over het dagelijks leven van de inwoners die zich om je heen in de straatjes afspeelt! Het mooie aan Trinidad is leven op straat,elke cubaan zit op zen stoep,we zien voetballende kinderen, kletsende buurvrouwen, zingende schoolmeisjes, alles speelt zich buiten of half binnen af,alle deuren en vensters staan open en je kan alles zo volgen, hier geen playstation, computer, games en flatscreens, huiselijke gezelligheid, schommelstoelen en tvs met oude beeldbuizen...:, je krijgt de illusie dat de 21ste eeuw nog lang niet is begonnen, ni erg,,,, geen stress , geen overbodige luxe, maar genieten.....We bereiken het Plaza Mayor en zien grote gerestaureerde  paleizen, je waant je in de 18de eeuw,we dineren “chic” voor enkele pesos in een antieke edelswoning,die volledig authentiek is gebleven, dus we eten in de slaapkamer met het bed aan onze zijde,een prachtige locatie!Daarna wandelen we naar de trappen van het Teatro Musica waar de cubanen swingen onder de sterrenhemel.De aanwezigheid van de zwarte bevolking,heeft opvallend veel sporen nagelaten in de muziek hier, we nemen de uitnodiging aan van 2 cubaanse muzikanten de afro club real congo te bezoeken en al snel swingen we beiden, jaja, ook Franske op de gospel/afro cubaanse ritmes, wat een zalige 1ste dag in Trinidad