Op weg naar Baracoa

5 april 2018 - Baracoa, Cuba

Het was een kort nachtje in Havana, om half 3 worden we opgepikt , onze vlucht naar Baracoa vertrekt om half 6, iets voor 2 worden we wakker geklopt  door Oscar,de vriendelijke man is speciaal opgestaan om afscheid te nemen! De zwarte Ford Falcon brengt ons naar de luchthaven, Adios Havana , met een beetje weemoed denk ik dat de combinatie van culturen, muziek en het rijke verleden de stad de naam “ Parel van de Caraiben “ bezorgde! Het avontuur begint op de luchthaven , ruim 2 u 1/2 op voorhand worden we gedropt in een refter barakachtig  gebouw, terminal 1 ,waar de binnenlandse vluchten opstijgen, plaats om te zitten is er  niet, overal hangen staan en liggen Cubanen met bagage die ons eerder aan een verhuisfirma doet denken!We zien volgepropte krakzakken,dozen met ventilators en huishoudtoestellen,vishengels, fietskaders,en zelfs matrassen, zakken en dozen vastgeplakt en gebonden waar ik zelfs de inhoud niet van wil weten, achter de blauw en rood geschilderde ijzeren balies komt beweging en de verhuiswagen zet zich ook in beweging, de check in!Mannen, alsook Frans helpen al de bagage op de piepende band te leggen,we krijgen met de hand geschreven boardingpassen en dan is het terug wachten, een vriendelijke cubaan maakt ons er op attent dat de gate voor Baracoa op de 1 ste verdieping is, salon de espera noemt men dat hier, letterlijk de wachtkamer , er is een groezelig cafetariake en we drinken kleine kopjes cubaanse koffie en iets wat op een crock monsieur lijkt en wachten en wachten....kwart na 5 en ik bemerk een klein deurtje, even gaan kijken en ja daar is nog een zaaltje met een echte securitycontrole, net op tijd ontdekt, infoborden hebben we niet gezien, wel ter vermaak een film op een besneeuwd slecht tv beeld ! Onvoorstelbaar!!De massa komt in beweging en we schuifelen mee het vliegtuig in, na dikke 2 uurtjes landen we in Baracoa, Het wordt nog gekker,na landing staan we met zen allen in een kleine aankomsthal en wordt de bagage en alle goederen door de douane eigenhandig en stuk voor stuk uit het vliegtuig geladen,We zien terug de matrassen en ventilators de revue paseren alvorens  we ook onze koffers kunnen bemachtigen, dit slaagt echt alle verbeelding! “ Negocios” knipogen de Cubanen....nog nalachend verlaten we met de taxi de luchthaven ons afvragend wat ons nog te wachten staat.... wordt vervolgd