Het mooie Baracoa,dag2

7 april 2018 - Baracoa, Cuba

Om 9u staan zowel Roberto als Idalgo ons opte wachten, Roberto heeft er voor gezorgd dat we onze huurauto later kunnen ophalen zodat we heel de dag kunnen genieten van de excursie,op het kerkplein staan ook Veronique en Bertrand te wachten,een zwitsers koppel alsook Nin , een vrolijke Thai uit Bangkok,met ons groepje van5 vertrekken we in een oude jeep richting rivier Yumuri,vrolijke cubaanse muziek op de autoradio en de sfeer zit er dadelijk goed in.De weg toont ons gekleurde huisjes met golfplaten daken,we zien El Yunge, de tafelberg ,dieboven de huizen uittorent, we zien een mengeling van vervallen  koloniale glorie en Caribische sfeer, we zien boeren met span en ossen en paard en kar met levensmiddelen, we rijden naar de locale cacaohandelaar waar we zien en proeven hoe cacao gemaakt wordt,en trekken daarna verder naar de monding van de rivier, worden met een klein bootje afgezet in het laatste samenhangende regenwoud in de Caraiben, proeven suikerriet,zien caracoles in de meest opvallende kleuren, beschermde papegaaitjes in de kleuren van de Cubaanse vlag, de tocoroco,  bijzondere planten en boomsoorten, Dit is een gebied van koraalriffen,baaien,tropische bossen , mangrovebossen,kustvlakten,rivieren en beken, we zien zelfs zeekoeien spelen in de rivier! We baden blootsvoetsdoor de bedding ,zwemmen in de baai, drinken en eten kokosnoot, we trekken verder naar een afgelegen playa waar we samen genieten van lekkere langoestinen in cocosmelk, we hebben een fantastische tijd samen, vooral Nin onze dolenthousiaste Thai ,profesioneel fotograaf voor een magazine in Thailand maakt de dag helemaal af door er ook een fotoshoot van te maken!!op de weg terug koopt Idalgo de speciale locale zoetigheid voor mij aan een kraampje onderweg, kokos gevuld in bananenbladeren, zo attent! We zijn het er allemaal over eens de excursie was de 15cuc meer dan  waard! Idalgo was een fantastische  gids,