Op weg naar Santiago de Cuba

8 april 2018 - Santiago de Cuba, Cuba

Santiago de Cuba, de officieuse hoofdstad van Cuba ! We vertrekken vroeg, vlotjes bereiken we de “snelweg”, wat men althans snelweg noemt, borden met “ Viva Fidel” en “Hasta victoria siempre” staan overal langs de kant van de weg, we rijden door dorpjes en af en toe moeten we op de rem staan wanneer kuddes vee de weg oversteken,De kustlijn veranderd in graslanden met op de achtergrond de contouren van bergen.We passeren ossen en paardenkarren, bussen, fietsers en voetgangers, en oude pickups   met lifters achterin!We bereiken Guantanamo, de streek is  hier zo droog dat zelfs de cactussen er onder bezwijken!Spontaan komt het liedje “Guantanamera”in ons op, genoemd naar een meisje uit deze streek,nog meer bekend is hier de marinebasis van de VS, Guantanamo Bay, waar nog steeds de internationale gevangenis zich bevind , een weetje, Fidel inde elk jaar 4000 dollar huur voor deze  grond maar inde  de checks nooit uit principe!!! !we eten  iets in een locale paladar,rond 14u bereiken we Santiago, met als grandioos decor de bergen,baaien en zee ademt Santiago op en top Caraibische sfeer!De stad voelt eerder provenciaals aan..... benieuwd wat ons hier te wachten staat ....